AI: hype of noodzaak?


‘Kunstmatige intelligentie is aan een opmars bezig’, is wat je de laatste tijd veel online tegenkomt. AI is meer in dan ooit. Je komt het tegen als technische trend binnen B2B en B2C in allerlei artikelen. Gek ook niet, de afgelopen jaren is het gebruik van AI binnen bedrijven ontzettend gestegen. In 2019 gebruikte 45% van de grote bedrijven (met meer dan 500 werkzame personen) één of meer AI-technologieën. Zelfs kleinere bedrijven adopteren de technologie nu. Maar kunnen we dan spreken van een hype of is AI echt noodzakelijk binnen het bedrijfsleven?

Slimme voorspellingen door het snel analyseren van data

Kunstmatige intelligentie (KI), of artificial intelligence (AI), analyseert nieuwe (onbekende) content en categoriseert deze op basis van historische data. Wat voor data? Data uit één of meer tabellen, stukken tekst, spraak of plaatjes. Eigenlijk alle vormen van informatie zoals we die digitaal kunnen vastleggen. Op basis van historische data met duidelijk gemarkeerde categorieën, maakt AI een voorspelling. Het is een slimme technologie waarbij computers menselijke intelligentie toepassen om zelfstandig taken uit te voeren. Een AI-robot is zelflerend en wordt daardoor steeds beter in zijn taken. Bijvoorbeeld om veelgestelde vragen snel en goed te beantwoorden, of om je e-mailverkeer adequaat en geautomatiseerd af te handelen.

De mogelijkheden met kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie kan grote voordelen hebben voor de mensheid. De herkenning van spraak, beeld en patronen, de zelfsturende systemen, vertaalmachines, lopende robots en vraag-antwoordsystemen kunnen ons helpen op het gebied van gemak, gebruikerservaring en efficiëntie.

AI zorgt er onder andere voor dat je kan inspelen op bepaalde situaties:

  • Het herkennen van de emotionele stemming van een klant, zodat jij hiervan op de hoogte bent en kan reageren op die emoties.
  • Het meten hoe belangrijk een taak is voor jou of voor jouw klant, zodat je betere prioriteiten kunt stellen.
  • De potentiële waarde van een nieuwe aankoop meten, zodat je kan overwegen of je dit moet doen.
  • Hoe een container zo efficiënt mogelijk kan worden geplaatst, zodat iedereen gemakkelijk kan doorwerken.
  • Kansen en bedreigingen in een vroeg stadium detecteren, zodat je het beste (zakelijke) besluit kunt nemen.
  • Verkeerssituaties in kaart brengen, zodat je kan zorgen voor een betere verkeersveiligheid

Na een goede training kan eigenlijk alles worden voorspeld.


Een business boost en een enorm concurrentievoordeel

Milgro gebruikt bijvoorbeeld AI om backofficeprocessen en binnenkomende communicatie te automatiseren. Het contact van Milgro-medewerkers met klanten was namelijk behoorlijk intensief, tijdrovend en met veel handmatige verwerking. De inkomende communicatie wordt nu geanalyseerd en vervolgens gecategoriseerd op onderwerp van de communicatie. Aan de hand van het onderwerp zet de AI-software meerdere backofficeprocessen in gang. Hij maakt taken aan bij de juiste medewerker op het juiste moment en geeft daarbij begeleiding in de stappen van het proces, zoals het weergeven van antwoordtemplates. Het kan ook zo zijn dat de software geheel automatisch backofficeprocessen uitvoert. Bijvoorbeeld dat hij zelf het passende antwoordtemplate pakt en verstuurt.

Door de toepassing van kunstmatige intelligentie heeft Milgro een hogere First Time Right en hebben ze meer capaciteit beschikbaar, met als gevolg dat klanten beter en sneller worden geholpen. Wat uiteindelijk zorgt voor een hogere klant- en medewerkerstevredenheid.

Artificial Intelligence (AI) is een middel om verbetering aan te brengen in bepaalde processen, die rechtstreeks invloed kunnen hebben op het bedrijfsresultaat. Met de juiste inzet van AI kan je als bedrijf een enorme voorsprong krijgen op je concurrenten.

In dit artikel vertelt Accountmanager Hans Oeges nog 3 redenen waarom je AI zou moeten inzetten.

Hype of noodzaak

Wat als een hype begon, wakkert de coronacrisis de AI-doorbraak in 2021 aan. Tijdens de coronacrisis bewezen AI-vormen, zoals machine learning en natural language processing, hun waarde. Door de verwachte economische krimp zetten veel organisaties in op automatisering. Volgens Gartner zorgde de pandemie namelijk voor een enorme behoefte aan nauwkeurige en snelle inzichten over organisatiestructuren, om deze door alle veranderingen realtime te kunnen aanpassen. Hij voorspelt dan ook een explosieve groei in het gebruik van kunstmatige intelligentie.

In deze snel ontwikkelende en dynamische economie helpt AI ons anticiperen op wat er komen gaat. Het maakt het doorgronden van moeilijke beslissingen makkelijker en herhalende taken binnen ons werk efficiënter. Artificial Intelligence vergroot de klanttevredenheid en realiseert concurrentievoordeel voor je bedrijf. Dit is allemaal mogelijk doordat AI razendsnel grote hoeveelheden data op slimme wijze kan analyseren, categoriseren en verwerken.

De vraag is niet of je moet beginnen met kunstmatige intelligentie, maar wanneer je moet beginnen.


Kunstmatige Intelligentie binnen mijn bedrijf?

Pegamento implementeert AI op verschillende manieren in diverse orde van grootte bij bedrijven in allerlei sectoren. In deze gratis whitepaper bespreken we onze bevindingen, aanbevelingen en implementatie strategieën. En wat artificial intelligence voor jouw organisatie kan betekenen.

ai binnen mijn bedrijf

Meer blogs zoals deze

september 6, 2022

Waarom organisaties ‘’iets’’ moeten met kennismanagementDe term kennismanagement

augustus 4, 2022

Pegamento feliciteert partner Sprinklr met de enorme groei

augustus 2, 2022

“Internationale bekroning is een opdracht om van elkaar