Een kijkje in onze keuken tijdens de corona crisis!

Niet op de rem trappen, maar gas geven!

Wij hebben de koppen letterlijk bij elkaar gestoken binnen het managementteam en gewoon tegen elkaar gezegd: ‘Oké, we zijn nu in deze situatie terecht gekomen. Wat voor een effect heeft dat intern op ons personeel, op de lopende projecten, op onze huidige klanten en voor de toekomst? En hoe zorgen wij ervoor dat we positieve energie blijven uitstralen, naar onze mensen, onze klanten en naar onze leads?’.

Nieuwe mindset

Daar zijn we in het begin dagelijks over gaan brainstormen en dat was zeer inspirerend, omdat het hele managementteam elkaar continu triggerde. Pessimistische gedachten waren niet toegestaan. Ik heb daar een hele positieve vibe gevoeld, die ik nog niet eerder had ervaren binnen onze organisatie. Wensen die we begin dit jaar hadden uitgesproken over cultuur en veranderingsmanagement kwamen ineens in een stroomversnelling, doordat iedereen door de corona crisis gereset was.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Kansen zien

Wat we gedaan hebben is een golden list gemaakt met 10 topics waar we kansen zagen. Vanuit die gedachte zijn we projecten gaan optuigen. Eén van die projecten was Bellen met een vast nummer van en naar Microsoft Teams voor ons zusterbedrijf Cloud Contact. We realiseerden een tv-commercial binnen 10 dagen! Veel bedrijven hielden hun hand op de knip. Door snel te schakelen konden we voor een fractie van een normaal mediabudget 140 keer onze commercial uitzenden op tv. Het resulteerde in een gigantische exposure met een bereik van 7 miljoen mensen. Dat was zo succesvol dat we 5 dagen later ook voor Pegamento een tv-commercial hadden draaien.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Klaar staan

Ons uitgangspunt: er direct weer klaar voor zijn als de corona crisis voorbij is! Half maart, toen de intelligente lockdown een feit werd, besloten we de 4 nieuw gecontracteerde medewerkers gewoon per 1 april te laten beginnen. We hadden ze tenslotte niet voor niets aangenomen. Alleen moest de focus van iedereen komen te liggen op producten/diensten die we de komende weken in de markt wilden zetten. Stopten we dan nergens mee? Jawel, externe kosten niet gerelateerd aan klantwerving beperkten we tot een minimum. 

Blijven motiveren

De rode draad in onze strategie werd energie. Intern lanceerden we onze aanpak met de term ‘hotwheels’. Om iedereen betrokken te houden gaven we dagelijks updates per mail of via teams en stuurden we wekelijks een presentje met de post. Sociale contacten zijn we gaan onderhouden met ‘online’ koffiemomentjes, sportuurtjes en vrijdagmiddagborrels. Het goede gevoel dat we samen creëerden inspireerde medewerkers om te komen met eigen initiatieven, zoals het organiseren van webinars, deelname aan onlinecongressen en het opnemen van productvideo’s vanuit huis.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Kennis halen

We wilden weten welke impact corona had op andere organisaties en hoe zij de tijd na corona zagen. Dus organiseerden we een denktank met mensen uit het bedrijfsleven en overheden. Onder leiding van een voorzitter en het genot van een flesje wijn die we iedereen hadden opgestuurd, verruimden we onze blik tijdens een Online Teams meeting. Eén van de eyeopeners was dat we ons tot op heden alleen hadden gericht op kantoorpersoneel, terwijl 70% van werkend Nederland nu helemaal niet thuis met zit met een laptop, muis en een toetsenbord!

Maatschappelijk relevant zijn

We realiseerden ons dat we breder moesten kijken en dat ons aanbod ‘must to have’ moet zijn in plaats van ‘nice to have’. Hoe kunnen we maatschappelijk relevant zijn en waar kunnen onze producten/diensten nu een verschil maken? Denken in oplossingen voor pijnpunten die ontstaan zijn door corona, zoals telefonische bereikbaarheid thuis, pieken in vele mails van vragende consumenten aan bedrijven. Dat heeft wel zijn vruchten afgeworpen in de markt. Dat je als specialist kunt schakelen in andere tijden en kunt voldoen aan een andere vraag. 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Eerst zaaien, dan oogsten

Natuurlijk pakte niet alles even goed uit, bijvoorbeeld ons plan voor een corona plein bleek geen succes. Anderzijds werd ons idee om een wearable die 1,5 meter zichtbaar maakt te ontwikkelen, Novick, juist mega succesvol. Wat we vooral gedaan hebben is zaaien en nu beginnen we voorzichtig al te oogsten. We hebben een enorme traffic naar ons websites gehad en leads gegenereerd als nooit tevoren. Realistisch gezien is dat niet gelijk business, maar wel een enorme naamsbekendheid. In 3 maanden tijd hebben we onszelf wel enorm op de kaart gezet.

Samen doen

Door Covid-19 kwamen we terecht in een stroomversnelling. De afgelopen tijd was vermoeiend, maar ook tof. Samen ergens de schouders onder zetten en dat het dan lukt, dat is kicken! Dat saamhorigheidsgevoel moeten we ook als ondernemers tonen, elkaar in leven houden. Als we achterover gaan zitten komt de economie niet op gang. Iedereen is geneigd te zeggen ‘nu even niet’ als het gaat om investeren. Mijn tip voor de komende tijd: juist nu wel doen!

Wessel Verhoeff

Marketing Directeur Pegamento

Share This