Klantcontact in het onderwijs

Je komt dit elke dag tegen in interactie die je als consument hebt: communicatie op een manier die je prettig vindt, via web, app, email, telefoon of social media. Je wilt een helder antwoord op jouw specifieke vraag. In het onderwijs is dit vaak nog een omslachtig proces: ouders moeten zelf door allerlei webpagina’s en documenten worstelen om een antwoord op een vraag te vinden. Leerlingen hebben verschillende apps voor roosters, afspraken en taken. Waarom niet makkelijker? 

Door gebruik te maken van RPA software en Artificial Intelligence kan communicatie met de school zowel gemakkelijker als persoonlijker worden gemaakt. Zo optimaliseer je klantcontact in het onderwijs.

Hier is alvast een snelleesgids met de onderwerpen op deze pagina: 

Wat is RPA  
Wat is Artificial Intelligence  + Voorbeelden in het onderwijs
Voorbeeld van RPA in contact: een chatbot 
Een paar klantcases 
Nog niet overtuigd?

Wat is RPA?


RPA staat voorRobotic Process Automation, in het Nederlands: robotprocesautomatisering. Simpelweg komt het erop neer dat je met RPA veelvoorkomende, herhalende handelingen met software automatiseert. Ouders en leerlingen/studenten stellen vaak vragen tijdens contactmomenten met de school. Hierbij komt informatie kijken die de school vaal uit verschillende systemen moet halen. Tijdrovend en in veel gevallen is er niet het benodigde overzicht om een adequaat antwoord te geven.

RPA kan een belangrijke rol spelen om het ophalen van deze informatie te automatiseren zodat de school gericht en persoonlijk antwoord kan geven. 

Wat is Artificial Intelligence en hoe zet je het in?

Met AI, kunstmatige intelligentie, kan de intentie van een vraag worden achterhaald in een lerend proces. Veel gestelde vragen worden in kaart gebrachtDe AI software wordt getraind om onderwerpen en vragen te herkennen. Zodra de AI-software weet waar de vraag over gaat, zetten we slimme sjablonen in die de vraag volautomatisch afhandelt. Is dat niet mogelijk? Dan herkent de software dit en zet de vraag door naar de juiste persoon. Dit kan dan bijvoorbeeld de coach van de specifieke leerling zijn die de vraag stelt. Door de combinatie van AI met RPA is het ook mogelijk om persoonlijke vragen te stellen waarbij informatie uit andere systemen wordt geraadpleegd. Bijvoorbeeld rooster informatie of cijferinformatie.  

24 uur per dag 
Met behulp van AI kan je dus 24 uur per dag ondersteuning geven, ook als het gaat om vragen die normaal gesproken contact met een docent of afdeling administratie vereisen. 

Leerlingen ondersteunen middels AI

Een leerling heeft een vraag over een excursie. Via de school-app stelt de leerling de vraag: “wanneer gaan we op kamp De AI-herkent de vraag en de afzender van de vraag en op basis daarvan verwijst de robot de leerling door naar een specifiek artikel in de kennisbank van de school over excursies in het betreffende leerjaar of laat bijvoorbeeld de jaarkalender zien. 

Ouders ondersteunen middels AI

Een ouder wil thuis in de avonduren zijn/haar kind helpen met leren maar weet niet goed hoe dit te doen. Via een mail naar school of een vraag te stellen op de website, bijvoorbeeld “hoe kan ik het beste woordjes leren”wordt de ouder geholpen met praktische tips en specifieke links naar de kennisbank of externe hulpmiddelen. 

Voorbeeld van Robotic Process 
Automation

Een populaire toepassing hiervan in de wereld van het klantcontact is de chatbot, zoals die bijvoorbeeld op Facebook Messenger wordt ingezet. Dit is in principe een platte, domme robot, maar door intelligentie toe te voegen en het robotproces vorm te geven, zijn er steeds meer toepassingen mogelijk. Niet alleen het vraag-en antwoordspel dat we kennen van Messenger maar ook andere, meer menselijke handelingen waardoor er een echte dialoog mogelijk wordt gemaakt.

Chatbots in het onderwijs
Denk bijvoorbeeld aan het vragen om extra ondersteuning of begeleiding door een leerling. De leerling vraagt om hulp en kan via een chatbot een afspraak maken met een begeleider of bijvoorbeeld inschrijven voor keuze-tijd voor extra ondersteuning. RPA zorgt dat dit meteen in het leerlingvolgsysteem staat verwerkt en in de agenda van de docent

Een paar klant cases

Automatische examen afhandeling bij LOI 

Voordat een uitslag van een examen wordt vrijgegeven en het definitieve cijfer teruggekoppeld wordt aan de student moeten er een aantal kwaliteits-checks worden doorlopen.

Zijn er bij de correcties door de examinatoren opmerkingen gemaakt? Is het examen binnen de toegelaten tijd afgerond? Zijn er specifieke aandachtspunten bij de gebruikte versie van het examen? Al deze zaken worden door robot Gijs gecheckt.

Waar normaal de medewerkers van LOI in verschillende schermen informatie moeten zoeken en checken of er speciale omstandigheden zijn hoeft dit nu niet meer. Ook is het proces niet meer foutgevoelig omdat de robot niet per ongeluk zaken over het hoofd ziet, wat bij een medewerker wel zou kunnen gebeuren.

Gijs zorgt dus voor een snelle, efficiënte en secure check zodat de medewerkers van LOI snel de examens kunnen valideren en de student snel blij gemaakt kan worden met (hopelijk) een mooi cijfer! 

Ziet examens en scant deze

Handelt door herkennen patronen


Cloud Contact in het onderwijs 

Het afgelopen jaar heeft er door de COVID-pandemie een nieuwe ontwikkeling in het onderwijs plaatsgevonden: leren en contact op afstand. Waar zowel leerlingen, studenten en docenten weer erg terug verlangen naar het lesgeven en samenzijn op school zijn er toch ook dingen die zeker zullen blijven: ondersteuning op afstand en (ouder) gesprekken op afstand. 

Helemaal efficiënt voor bijvoorbeeld 10 minuten gesprekken waarbij ouders in veel gevallen ook nog eens niet bij elkaar wonen. Veelal gebeurt dit nu door de docent met de eigen (privé) mobiele telefoon. In veel onderwijsinstellingen wordt al gebruik gemaakt van Microsoft Teams. Door een koppeling te maken tussen Teams en het telefonie-platform van Pegamento Cloud Contact kan communicatie eenvoudig worden gefaciliteerd! 

Lees meer over dit succesverhaal.

Communiceert met Teams

Een platform die gehoor geeft via Teams

1,5 meter in het onderwijs 

In het onderwijs willen we weer meer leerlingen in de school, maar hoe zorgen we dat leerlingen en docenten op veilige afstand blijven? Afgelopen tijd hebben we onze Novick, een apparaatje welke je beiden omhangt en de 1,5 meter zichtbaar maakt, getest bij een aantal pilot scholen. De ambassadeurs van de scholen gaven aan vijf docenten twee Novicks om te testen. Ze lieten aan de docenten zelf over hoe zij de wearable gingen gebruiken. Tijdens het dragen van de Novick werd het de docenten al gauw duidelijk dat ze onbewust toch te dicht bij elkaar kwamen 

Herkenbaar?  

Lees meer over onze succeservaring met de Novick 

Detecteert 1,5 m afstand

Communiceert wanneer afstand <1,5 M

Geïnteresseerd maar nog niet overtuigd?  

Ben je geïnteresseerd in Robotisering binnen jouw onderwijsinstelling maar nog niet helemaal overtuigd? Dan willen wij jou graag helpen. Met de gratis whitepaper RPA in het onderwijs lees jij jezelf helemaal in over Robotisering, welke robots geschikt zijn en wat ze voor jou kunnen betekenen.

Ook benoemen wij hier de voordelen van robotisering. Tenslotte vind je ook een checklist om te beoordelen of robotisering een verschil kan maken in jouw onderwijsinstelling. 

Alsjeblieft!

Ik wil robotisering binnen mijn onderwijsinstelling!

Robotisering is toe te passen in een groot scala processen. Elke onderwijsinstelling werkt natuurlijk op zijn eigen manier, daarmee is elke oplossing op maat.

Kan het een uitkomst voor jouw onderwijsinstelling zijn? Welke besparingen of kwaliteitsverbeteringen zijn mogelijk in jullie processen, hoe kunnen wij onze ouders en leerlingen tevreden houden met robotisering? 

Vraag een kennismakingsgesprek aan met een van onze specialisten om er achter te komen hoe Robotisering en AI kan worden ingezet binnen jouw onderwijsinstelling.

volg onze Linked In pagina of/en schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief 

>