3 redenen waarom het MKB AI zou moeten inzetten


“Artificial intelligence (AI) is bijna niet meer weg te denken uit het MKB als tool om data te verzamelen en het competitieve voordeel te behouden ten opzichte van de concurrent,” zegt Hans Oeges, accountmanager bij Pegamento. AI is een tool om verbetering aan te brengen in bepaalde processen, die rechtstreeks invloed kan hebben op het bedrijfsresultaat. Met de juiste inzet van AI kun je als bedrijf een enorme voorsprong krijgen op je concurrenten. “Zo hebben we voor Carglass een prachtige oplossing mogen bouwen en bij bakkerij Amstelveld gebruiken ze nu AI om de broodjes die uit de oven komen op kwaliteit te boordelen. Dat vermindert de uitval drastisch,” aldus Oeges.

Voordat wij als organisatie AI implementeren bij een bedrijf, gaan we eerst uitvoerig in gesprek. Deze intake is noodzakelijk om te weten waar de tool van meerwaarde kan zijn. Niet elk proces komt in aanmerking voor AI. Daarom is een brainstormsessie met een kundige partij een ‘must’.

Er zijn 3 redenen waarom het MKB AI zou moeten inzetten

“De eerste reden is dat ieder bedrijf baat heeft bij sturingsinformatie vaak voortkomend uit de optimalisatie van de bedrijfsprocessen. Die informatie komt uit databronnen en data die vaak al aanwezig zijn maar die niet of onvoldoende benut worden,” zegt Oeges. AI kan deze informatie verzamelen waardoor de processen geoptimaliseerd kunnen worden of misschien kantelen bestaande processen.

De tweede reden om AI in het bedrijf in te zetten, is de mogelijkheid om goed te anticiperen op gebeurtenissen. vaak komt informatie vanuit verschillende interne en externe kanalen versnipperd binnen. AI kan deze informatie bij elkaar zetten en verbanden leggen, interpretaties doen en daar waar wenselijk beslissingen nemen die afwijken van de standaard overeengekomen business rules.

Vervolgens kun je AI al direct operationeel goed inzetten voor het maken van optimaliseringsslagen. Er zijn talloze ‘down to earth’ toepassingen om AI te gebruiken. “Bijvoorbeeld,” zegt Hans Oeges, “door een schademelding automatisch te matchen met een eerdere schademelding van dezelfde auto. De melding kan dan volledig automatisch afgehandeld worden, dat scheelt inzet van FTE.”

Het is niet meer de vraag óf je AI moet inzetten, maar wannéér je AI gaat inzetten om competitief te blijven.”

De gemeente Amsterdam maakt al gebruik van AI voor haar klantcontact centrum (KCC). Zo kunnen ze de klanten beter te woord staan en verhogen ze de klanttevredenheid. “En dat niet alleen, ze kunnen met minder mensen aanzienlijk meer werk aan,” zegt de accountmanager.

Veel mensen praten nog over dat ze ‘iets met AI moeten’, maar dat blijft voornamelijk bij praten. Echt innovatieve partijen hebben AI al toegepast en hebben daarmee een enorme voorsprong op de concurrentie opgebouwd. Het momentum voor AI is nu.

Gepubliceerd bij Hét Ondernemersbelang

het ondernemersbelang

Kunstmatige Intelligentie binnen mijn bedrijf?

Pegamento implementeert nu ruim twee jaar AI, op verschillende manieren in diverse orde van grootte bij bedrijven in allerlei sectoren. In deze whitepaper bespreken we onze bevindingen, aanbevelingen en implementatie strategieën.

ai binnen mijn bedrijf

Meer blogs zoals deze

september 6, 2022

Waarom organisaties ‘’iets’’ moeten met kennismanagementDe term kennismanagement

augustus 4, 2022

Pegamento feliciteert partner Sprinklr met de enorme groei

augustus 2, 2022

“Internationale bekroning is een opdracht om van elkaar