RPA voor verzekeraars


Volledige digitale schadeafhandeling met Pegamento Robotic Proces Automation

Robotic Process Automation (RPA) speelt een onmisbare rol bij het afhandelen van schade. Pure winst, zo blijkt, zowel voor de klant als voor de organisatie.

Wat kunnen robots eigenlijk voor een verzekeraar en haar klanten?

De RPA-robot is slimme software die terugkerende, administratieve handelingen automatiseert. En die door gebruik van machine-learning, OCR en AI steeds slimmer wordt. Een robot is een kei in saaie, tijdrovende klussen die medewerkers afhouden van hun échte werk: persoonlijk contact met klanten en daarmee toegevoegde waarde en kwaliteit voor de organisatie.

Ondersteuning in ieder klantcontact

Ook voor schadeafhandeling is RPA interessant. Komt een melding telefonisch binnen? Dan zorgt een robot dat de callcentermedewerker één scherm krijgt met alle informatie uit verschillende systemen, zodat hij of zij het juiste gesprek kan voeren. Komt de schademelding via de website of app? Dan is RPA nog interessanter, omdat dan de weg openligt voor de volgende stap in de dienstverlening van verzekeraars: een volledig digitale schadeafhandeling, waarbij de verzekeraar de consument en de reparateur samenbrengt. Als samenbrenger van vraag en aanbod, volledig digitaal, mét RPA. Alles draait dan om het oplossen van de schade en niet meer om het uitkeren van geld.

Volledig digitale schadeafhandeling met RPA

Pegamento is marktleider in RPA en heeft het volledige proces voor digitale schadeafhandeling met RPA al ontwikkeld. Waar komt het op neer? Een klant geeft een schademelding door via de website met een duidelijke, toegankelijke wizard. De melding komt direct binnen bij enkele geselecteerde reparateurs. Eén reparateur pakt de schade op, waardoor de schade automatisch gesloten wordt voor de anderen. De klant krijgt informatie over de reparateur en maakt – als dit niet automatisch is ingeregeld – een afspraak. Na de reparatie gaat de betaalopdracht met een ‘self-billing’-proces naar de verzekeraar. Die geeft akkoord en betaalt de factuur. De klant hoeft hier niet meer naar om te kijken. Vervolgens rondt een automatisch klanttevredenheidsonderzoek het proces af. Volledig geautomatiseerd, met maar één keer de tussenkomst van de verzekeraar: het afhandelen van de betaling.

Pure winst met RPA

Wij merken dat veel verzekeraars geïnteresseerd zijn in een volledig digitaal platform voor schadeafhandeling met RPA. Waarom? Wat voordelen op een rij:

  • Gemak: klanten gaan steeds meer voor gemak. Met een digitale afhandeling voeg je waarde en betekenis toe aan klanten, omdat ze snel en professioneel worden ontzorgd.
  • Tevreden klanten: een combinatie van robotics waar het kan en menselijk contact waar het moet werkt positief op klanttevredenheid en de Net Promotor Score (NPS), wat weer ten goede komt aan de reputatie.
  • Minder kans op fraude: het leveren van diensten voor schade in plaats van geld voor schade via een digitale afhandeling met RPA voorkomt fraude met schadegelden.
  • Lagere kosten: lagere kosten zitten in hogere efficiëntie en minder fraude, maar ook in het vaststellen van vaste bedragen voor uiteenlopende schadecategorieën.
  • Duurzaamheid/MVO: de kernwaarden van de organisatie kun je doorvoeren in de schadeafhandeling. Bijvoorbeeld door bij de selectie van reparateurs rekening te houden met milieubewust repareren, sociaal/maatschappelijk bewustzijn, geografische afwegingen.
  • Sneldheid en efficiency: een robot werkt 24/7/365, is objectief, 100% nauwkeurig en foutloos. De schadelast wordt aanzienlijk lager.
  • Flexibiliteit: robots zijn opnieuw te gebruiken en schaalbaar, vangen piekperiodes moeiteloos op en reguleren zo de werkdruk in de organisatie.
  • Focus op de klant: medewerkers hebben met RPA tijd over om echt, waardevol contact te hebben met klanten.
  • Dataverzameling: gaandeweg verzamel je data waarmee waardevolle managementinformatie beschikbaar komt.

Meer weten over RPA voor verzekeraars?

Wilt u weten hoe dat voor uw organisatie uitpakt? Wat u met RPA kunt doen? Bel of mail me en we bespreken wat er bij uw organisatie mogelijk is.

Erik Janssen
Director Financial Services Industry

T +31 (0) 88 00 67 180

E [email protected]

Ook kan je een gratis whitepaper downloaden

Download hier uw gratis whitepaper. In deze whitepaper vertellen wij u of Robotic Process Automation een aanvullende toepassing kan zijn binnen uw organisatie middels een simpele checklist.

Meer blogs zoals deze

september 6, 2022

Waarom organisaties ‘’iets’’ moeten met kennismanagementDe term kennismanagement

augustus 4, 2022

Pegamento feliciteert partner Sprinklr met de enorme groei

augustus 2, 2022

“Internationale bekroning is een opdracht om van elkaar