Klantbeeld - Robotisering – Efficiency

Gemeente Amsterdam

Oktober 1275: Floris V legt in een document voor het eerst de naam Amsterdam vast (‘Aemstelledamme’, dam in de Amstel).
Oktober 2011: Gemeente Amsterdam verwerkt documenten nu vooral met robots. Dankzij Pegamento.

Betere dienstverlening naar de Amsterdammers

Een baliemedewerker van de gemeente heeft met zo’n 130 processen om burgers te bedienen een flinke uitdaging om alles in juiste banen te leiden. Gemeente Amsterdam en Pegamento hebben samen deze processen gerobotiseerd om burgers sneller en met minder fouten te bedienen. Ook inwerken van nieuwe medewerkers gaat aanzienlijk sneller.

Denken vanuit de klant, klanttevredenheid, efficiëntie en continu verbeteren.

Wij hebben voorgesteld om bestaande systemen op een gebruiksvriendelijkere manier toegankelijk te maken. Daardoor hoeven medewerkers niet langer zelf in verschillende bronnen naar informatie te zoeken, maar wordt relevante informatie overzichtelijk gepresenteerd. Wanneer een burger of ondernemer een product of dienst aanvraagt bij de gemeente, zoeken softwarerobots alle benodigde gegevens uit verschillende systemen bij elkaar, zodat iedereen op dezelfde manier alle noodzakelijke stappen doorloopt. De vernieuwde dienstverlening geldt voor alle kanalen en is teruggebracht tot vier belangrijke basisprincipes: denken vanuit de klant, klanttevredenheid, efficiëntie en continu verbeteren.

Snellere service voor de Amsterdammers

Dankzij de oplossing van Pegamento heeft de gemeente Amsterdam de volgende resultaten bereikt:

Minder touchpoints

Snellere doorlooptijd

Meer tevreden burgers

Meer informatie over deze case?